Fengende, morsom, spennende teaterlek – med en liten endring av kvinnesynet i folkeeventyrene.
Forfatteren hadde lyst til å gi de norske folkeeventyrene en ny drakt ved å flette sammen så mange eventyr som mulig, men også ved å gi disse betydning i en hovedhistorie. Han hadde også lyst til å gjøre noe med selve dramaturgien i eventyrene, så når «Askeladden og de gode hjelperne» ble valgt som overbygning, gjorde han to hovedgrep.
Askeladden som karakter er ekstremt smart, snarrådig og likandes, men han er også veldig fryktløs. Det er masse spenning i hans handlinger som kan forsterkes, og derfor skapte forfatteren et par vetter som følger ham på reisen. De er både komisk befriende, men for historiebyggingen er det også de som bygger frykten/spenningen.
Eventyrene om Askeladden kan ofte oppleves som litt rett fram. De har selvfølgelig sin verdi i seg selv, men forfatter hadde lyst til å – utover den klassiske tredelingsmodellen – gjøre reisen litt sterkere, bruke mer moderne historiefortelling. Hva skjer om Askeladden ikke bare finner og plukker opp tre gode hjelpere, men også er jaget av et troll? Trollet er rasende fordi Askeladden i slutten av første akt befridde en trolljente trollet hadde i fangenskap. Om trollet for tak i ham ... stakkars ham.
Vil han komme seg til kongsgården og vil han vinne prinsessa og halve kongeriket? Og hvordan er det med prinsessa? Ønsker hun å bli gitt bort?
Selv om stykket har mye humor, er det viktig at hver situasjon spilles med alvor. Det kan være fristende «å spille på publikum» når latteren sitter løst, men det sitter definitivt best når alle etter beste evne er i situasjonene og samspillet.
Detaljer
- Manus id: 10648
- Komponist: Svein Oddvar Cedur Gundersen
- Forfatter: Geir Meum Olsen
- Kategori: Musikkteater
- Språk: Norsk, bokmål
- Registrert: 24.04.2023
- Tilgjengelig: Ja
Roller
- 13 Menn
- 13 Kvinner
- 26 Barn
Merknad
Actionmusikal for hele familien. Mange roller kan spilles av begge kjønn.
Antall barn: 0 eller 26, rollene kan fint spilles av barn, eller ikke. Mange karakterer er ikke spesifisert som voksne eller barn og man bestemmer selv hvordan man løser det.
Stykket kan gjøres av få eller mange. Vi var sju, og vi var i tillegg også vårt eget orkester, så det var litt logistikk for å få det til å klaffe. Samtidig ga det også en rimelig frodig opplevelse av å være en teaterlek, som det er ment å være.
Forfatter skjønner derfor godt at det kan tilpasses etter hvor mange man er, og at det også i store grupper kan gi rom for flere roller. Men husk at med et par små unntak er alle rollene der for en grunn som får betydning senere. Det er altså ikke bare å ta ut uten å ha et blikk på helhet, og det er også konstruert ut fra en nerve og emosjon som skal gå opp til slutt. Forfatter kontaktes derfor gjerne, overhodet ikke fordi han ønsker å passe på seg og sitt, men kanskje fordi han kan være en konstruktiv bidragsyter til å finne løsninger om det er nødvendig.
Stykket bør helst spilles med musikken. Ta kontakt ved ønske om tilpasning.