Fra forestillingen «Plast» med teatergruppen Titania (Kulturskolan i Gnesta, Sverige) på Hugin/Munin-konferansen i Helsingfors i april 2023. Foto: Frida Lönnroos

Fem nyskrevne manus for barn og unge


Dramas har deltatt i et nordisk samarbeid med svenske og finske amatørteaterorganisasjoner om å skaffe flere manus for teatergrupper med barn og unge mellom 9-15 år. Nå er manusene fra Hugin/Munin tilgjengelige fra Dramas. Bestill dem til lesing i dag!

Fire manus fra Norge, Sverige og Finland

Ved hjelp av støtte fra Nordisk Kulturfond, Nordisk Kulturkontakt ble de høsten 2021 lyst ut midler i tre land til støtte for en dramatiker som skulle skrive et teaterstykke som var tilpasset barne- og ungdomsteater. Stykket skulle skrives i dialog med målgruppa selv og ha relativt kort spilletid og gjerne fleksibel rolleliste, tilpasset barne- og ungdomsgrupper.

I Norge bidro også Innlandet fylkeskommune til prosjektet sånn at NATF og Janne Aasebø Johnsen kunne bidra med et manus i tillegg til de tre som ble finansiert med nordiske midler.

Plastelinabrann og skyldklump i magen

Maria Petronella Muri Nygren ble valgt ut blant 43 norske dramatikere til å skrive det norske bidraget i Hugin/Munin-prosjektet. I samarbeid med barn fra sine teatergrupper i Strømmen barne- og ungdomsteater utviklet og skrev hun stykket «Plastelinabrann og skyldklump i magen», om Lilo som har mistet broren sin.

Stykket åpner med to barn som sitter og spiller, det blir tydelig at Lilo strever med noe, og så starter en reise gjennom et drømmeaktig landskap der Lilo møter flere rare vesener; en sleip grevling, en togkonduktør, en hval og en mørk skikkelse. Stykket har mye humor i tillegg til alvorlig tematikk som sorg, minner, skyld, miljøvern. Les mer om hvordan Maria opplevde skriveprosessen.

Bestill manuset til lesing eller fremføring:
Plastelinabrann og skyldklump i magen

 

Plast

De to svenske dramatikerne Johanna Thor og Grete Havnesköld samarbeider i Livet Bitch! Scenkonst. «Plast» er oversatt til norsk av Janne Aasebø Johnsen.

«Plast», som på svensk brukes i betydningen plastmor/stemor/bonusmor, er et familiedrama fra en tenårings perspektiv. Om sorg, svik, vennskap, håp og om å finne forsoning der man minst venter det.

På et lite sted i Sverige bor 15-årige Tess med sin helt uforståelige pappa. Etter at mammaen hennes døde har alt blitt forandret mellom dem. Dessuten bor det to «aliens» i huset; en instagram-hekta pest av en stemor og en stesøster som er alt det Tess ikke er.

En dag tar stemoren en drastisk beslutning om at familien skal flytte, og alt settes på spill.

Bestill manuset til lesing eller fremføring:
Plast

 

Verden søker barn som kan redde den

Skrevet på svensk av Anna Nygren og oversatt til norsk av Janne Aasebø Johnsen.

«Verden søker barn som kan redde den» («En värld söker sig räddare») er et poetisk teaterstykke om VIKTIGE TING. For eksempel fæle søsken, ondskap, navn og utryddingstruede dyr.

Stykket følger en poetisk logikk. Det innebærer at dere kan ha så mange eller få skuespillere om dere ønsker.

Det er skrevet i samarbeid med barn fra Hudiksvalls Arbetarteater, og passer for barn i aldersgruppen 10 år eller deromkring.

«Men sukk. Tror du på spøkelser? De finnes. Det er ikke noe man kan tro på. Man kan ikke tro på fakta. Fakta er fakta og fakta finnes.»

Bestill manuset til lesing eller fremføring:
Verden søker barn som kan redde den

 

Lekekonsulentene

Harriet «Haje» Abrahamsson skrev stykket «Lekekonsulentene» på finlandssvensk. Det er oversatt av Janne Aasebø Johnsen. Haje har jobbet sju år på Unga teatern, Finlands eldste barne- og ungdomsteater, og hadde erfart at unge aktører likte «immersive forestillinger» («interaktive» på norsk, eller at «publiken är nedsänkt i föreställningen» – at publikum blir en aktiv del av forestillingen.

«Det barnen helst ville göra med vuxna, var att leka. Och på frågan vilka lekar som är bäst, var svaret sådana där barnen fick styra og bestämma. (...) Och just leken ble pjäsens bärande kraft.» – Harriet Abrahamsson i intervju med Eva Brise

Forestillingen spilles av barn for voksne og familier. Barna er spesialister på lek, og deler sine erfaringer med de voksne. Publikum får spille scener med barna og delta på en lekeplass. Til slutt får publikum dele sine egne minner.

Stykket spilles av en gruppe barn i ulike aldre, de fleste bør være 10-12 år. Noen eldre ungdommer som kan tilrettelegge spillsituasjonene er ønskelig.

Stykket har ikke et fast antall roller, alt fra 12 stykker til en mindre skoleklasse går bra. Barnegrupper fra Espoo Teaterskole har deltatt i arbeidet. De har improvisert scener, blitt intervjuet og lest tekster. I alt deltok 15 barn i arbeidet.

Bestill manuset til lesing eller fremføring:
Lekekonsulentene

 

Jeg tegner utenfor rammene

Skrevet av Janne Aasebø Johnsen, med støtte fra Innlandet fylkeskommune og i samarbeid med barn fra tre ulike barne- og ungdomsgrupper i Lillehammer, Norge; Kulturhjerte, Lillehammer amatørteater og ungdomslaget Henrik Wergelands minne.

Hva skjer når sang, dans og teater blir presset ut av skolen fordi det viktigste har blitt å gjøre det bra på regionale, nasjonale og internasjonale tester? Hva skjer når identiteten til et ungt menneske ikke får ord, men blir en dialog med seg selv fordi det ikke lenger er tid for undring? Hva skjer når elever blir tall i en konkurranse det ikke er mulig å vinne? Svaret på disse spørsmålene vises i denne sceneteksten og heldigvis er det en lærer som forstår hvor viktig det er å jobbe kreativt. Stykket kan spilles av barn og unge fra 9–15 år og det er veldig fleksibelt i forhold til antall aktører (mellom 8 og 35 deltakere).

Bestill manuset til lesing eller fremføring:
Jeg tegner utenfor rammene