Nyskrevet versjon av «Ringeren i Notre Dame»!
Vi har fått inn et nytt manus av Astrid Hamran Storrusten: en dramatisering fritt etter Victor Hugos klassiker fra 1831. Her møter vi ringeren Quasimodo, skjult og beskyttet av kirken fra barndommen. Quasimodo våger seg ut i verden, men blir overfalt av mobben på grunn av sin fysiske annerledeshet. Ringeren blir reddet av vakre Esmeralda, en annen utstøtt folk kaller heks, og faller for henne.
Dessverre for Esmeralda har hun flere beundrere. Under en skjebnesvanger date med en av dem, prøver mannen å forgripe seg på henne. Han blir stoppet av en tilsynelatende redningsmann og knivstikkes i basketaket. Esmeralda får skylden. Hun blir arrestert og dømt til døden. Kan noen redde henne – og vil de som er i stand til det?
Storrustens dramatisering er humoristisk og tidsrelevant, samtidig som den har beholdt det gripende og tragiske fra originalen. Stykket ble opprinnelig skrevet for KG-teateret. Mange av rollene kan dobles og/eller spilles av flere kjønn, inkludert rollen som Quasimodo
På manussiden kan du bestille manuset til lesing og fremføring:
Herkules
Vi har også Storrustens «Herkules» i vår manusbase. Her har dramatikeren tatt utgangspunkt i myten om Herkules. Stykket ble opprinnelig skrevet for KG-teateret i 2023. Astrid Hamran Storrusten har skrevet et humoristisk stykke som egner seg godt som musikkteater, og hvor det er mulig å tilpasse rollelista.
Her får du møte de 12 olympiske gudene som hadde stor makt og som tronet over menneskene. Zevs var den sterkeste og mektigste av dem alle.
Zevs hadde en sønn, Herkules, halvt gud og halvt menneske, sterk som en okse og snill som et lam. Det var store forventninger til hva han kunne utrette – han var dømt til å bli en helt! Men alt gikk ikke på skinner for Herkules.
For hva skjer når presset blir for stort? Og hva vil det egentlig si å være en helt? Skal man være stor og sterk, eller er omsorg og lidenskap for de rundt deg like viktig?
På manussiden kan du bestille manuset til lesing og fremføring:
Om forfatteren:
I tillegg til at Astrid er instruktør og forfatter for amatørteater, er hun jurist med interesse for opphavsrett og teknologi. Hun har vært generalsekretær i Dramatikerforbundet og har utdannelse som musikalartist ved Kulturama i Stockholm.